Financiering

Algemene info scooters

Algemene info scooters

Algemene info scooters: Hier vind je informatie over scooters – diverse onderwerpen met betrekking tot jouw scooter.
Wil je bijvoorbeeld weten of je een helm moet dragen in Duitsland? Of ben je op zoek naar het verschil tussen 2-takt en 4-takt scooters? En hoe zit dat nu eigenlijk met die euro 4 scooters? Antwoorden op deze en veel meer vragen vind je in het betreffende menu-item.

Wil je rechtstreeks naar het scootermerk van jouw keuze? Klik dan op een van de volgende links: AGMPeugeotSymBTC.

Mis je iets in dit overzicht? Laat het ons dan vooral weten!

2e hands scooter kopen
Helmplicht Europa
Benzine
2-takt of 4-takt

Elektrische scooter vervangt benzine scooter
Leasen van een scooter
Oliepeil
Onderhoudsbeurten
Scooterrijbewijs
Snorscooter of bromscooter
Verschillen in het verkeer
Windscherm in de zon
Euro2 – Euro3 – Euro4 scooters

Nu je helemaal op de hoogte bent van alle regels, voordelen en nadelen wil je vast al een scooter uitzoeken.  Hier ga je naar jouw favoriete scootermerk: AGMPeugeotSymBTC.

Over Reijs Scooters
Afleverkosten en garantie
Tarieven halen en brengen

2e hands scooter kopen

2e hands scooter kopen

Als je een occasion scooter wilt kopen, adviseren wij je goed op de volgende punten te letten:

Check ten eerste of het framenummer van de 2e hands scooter overeenkomt met het kenteken.
Als dit niet het geval is kan het zo zijn dat de scooter gestolen is, zeg dat je van de koop afziet want dat bespaart je een hoop ellende.

Controleer goed op eventuele schade, deukjes en oneffenheden en of het frame recht is. Neem indien mogelijk iemand mee die eventuele schade(n) kan beoordelen en kan bepalen hoeveel het kost om te laten repareren.

Wanneer op het kenteken de datum 31-08-2005 staat bij eerste toelating, is deze vaak nog uit de tijd van het verzekeringsplaatje. De scooter kan dan bijvoorbeeld niet uit 2005 komen maar uit 1996! Let goed op de omschrijving op het kenteken (‘deze scooter/brommmer is eerder in gebruik genomen’). Let in ieder geval goed op wanneer men vermeld dat het bouwjaar van de scooter of scooter het bewuste jaar 2005 is.

Check tijdens je proefrit of de tweedehands scooter naar een bepaalde kant stuurt, als je het stuur kort loslaat. Dit kan komen door een kromme of kapotte voorvork of nog erger een krom frame. Dit zijn allebei dure reparaties dus belangrijk om goed op te letten!

Ga op de occasion scooter zitten, druk de voorrem in, en beweeg de scooter op een neer. Hiermee kun je de balhoofdspeling checken. Als er veel speling op zit zegt dat wat over achterstallig onderhoud of onverschilligheid van de eigenaar.

Loop alles na op functionering. Check of alles nog heel is en compleet. Van lampen tot elektrische start en kappen.

Ben je nog steeds niet zeker over de aankoop van de gebruikte scooter? Laat je scooter dan even controleren bij een erkende scooterzaak of scooterwinkel. Dit is niet altijd gratis, maar geeft je een hoop zekerheid over je aankoop.

2-takt of 4-takt

Als je een occasion scooter wilt kopen, adviseren wij je goed op de volgende punten te letten:

Check ten eerste of het framenummer van de 2e hands scooter overeenkomt met het kenteken.
Als dit niet het geval is kan het zo zijn dat de scooter gestolen is, zeg dat je van de koop afziet want dat bespaart je een hoop ellende.

Controleer goed op eventuele schade, deukjes en oneffenheden en of het frame recht is. Neem indien mogelijk iemand mee die eventuele schade(n) kan beoordelen en kan bepalen hoeveel het kost om te laten repareren.

Wanneer op het kenteken de datum 31-08-2005 staat bij eerste toelating, is deze vaak nog uit de tijd van het verzekeringsplaatje. De scooter kan dan bijvoorbeeld niet uit 2005 komen maar uit 1996! Let goed op de omschrijving op het kenteken (‘deze scooter/brommmer is eerder in gebruik genomen’). Let in ieder geval goed op wanneer men vermeld dat het bouwjaar van de scooter of scooter het bewuste jaar 2005 is.

Check tijdens je proefrit of de tweedehands scooter naar een bepaalde kant stuurt, als je het stuur kort loslaat. Dit kan komen door een kromme of kapotte voorvork of nog erger een krom frame. Dit zijn allebei dure reparaties dus belangrijk om goed op te letten!

Ga op de occasion scooter zitten, druk de voorrem in, en beweeg de scooter op een neer. Hiermee kun je de balhoofdspeling checken. Als er veel speling op zit zegt dat wat over achterstallig onderhoud of onverschilligheid van de eigenaar.

Loop alles na op functionering. Check of alles nog heel is en compleet. Van lampen tot elektrische start en kappen.

Ben je nog steeds niet zeker over de aankoop van de gebruikte scooter? Laat je scooter dan even controleren bij een erkende scooterzaak of scooterwinkel. Dit is niet altijd gratis, maar geeft je een hoop zekerheid over je aankoop.

2-takt of 4-takt

Afleverkosten en garantie

Afleverkosten en garantie

De prijzen van alle scooters zijn inclusief kosten rijklaar maken.

Dit betekent dat jouw nieuwe scooters wordt geleverd inclusief:

  • afleverkosten oftewel kosten rijklaar maken. Niet te verwarren met bezorgkosten;
  • recycling bijdrage;
  • kenteken;
  • kentekenbewijs;
  • volle tank brandstof;
  • voor de verzekering goedgekeurd 3 sterren veiligheidsslot.
MerkAfleverkostenFabrieksgarantie
AGMInbegrepen1 jaar, max 6.000 km

 

3 jaar op motorblok

SymInbegrepen3 jaar, max. 30.000 km
PeugeotInbegrepen2 jaar, max. 12.000 km
NimotoInbegrepen2 jaar, max. 12.000 km
BTCInbegrepen1 jaar, max 6.000 km

Gebruik geen Euro95 E10 of Super98 E10 in je scooter!

Benzine met een bio-aandeel vergroot van 5 naar 10 ( E10 brandstoffen) kan niet in scootermotoren gebruikt worden. Benzine met 10% Ethanol (aangeduid met E10) is agressiever dan benzine, smeert nauwelijks, en trekt vocht aan.
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit diverse onderdelen en niet alle rubbers en aluminium zijn bestendig tegen de agressievere eigenschappen.
Zo kan het zijn dat rubber en aluminium beschadigen of stuk gaan.
Ook sterke vervuiling kan optreden door aanslag in de carburateur, benzinefilter, lambda sensor en tank.

Schade ontstaan door het gebruik van E10 brandstoffen VALT NIET ONDER GARANTIE!!

Wat moet je wel tanken?

Als je E5 tankt, tank je goed!

Benzine

Elektrische scooters vervangen benzine scooters

Elektrische scooters, de belangrijkste info

Het is je misschien al wel opgevallen. Er rijden steeds meer elektrische voertuigen in het verkeer. Elektrische auto’s, elektrische scooters, elektrische fietsen.

ecooter E2 rood
Ecooter E2

De elektrische scooter is en blijft een ongelooflijk populair vervoersmiddel in Nederland. Dat is niet vreemd. Want niet alleen zijn de brandstofkosten van de e-scooter een stuk lager; deze elektrische variant is ook een stuk beter voor het milieu. De impact is zelfs zo positief dat eerder in het Klimaatakkoord is afgesproken dat er vanaf 2025 alleen nog maar elektrische modellen mogen worden verkocht. Een mooi moment om alle ins- en outs van de elektrische scooter eens onder de loep te nemen.

Hieronder gaan we graag wat nader in op elektrische scooters. Waarom zou je daartoe overgaan? Wat zijn de voordelen? Zijn er ook nadelen? Je leest het hier.

Waarom wordt elektrisch rijden gepromoot door de overheid?

Vanaf 2025 mogen er in Nederland dus alleen nog elektrische scooters worden verkocht. Je mag nog wel gewoon op je oude benzine scooter rijden, maar er mogen geen nieuwe benzine scooters meer verkocht worden. Ter info: Voor auto’s geldt dat vanaf 2030.

De achterliggende gedachte hierbij is dat je bijdraagt aan het mogelijk maken van een fossielvrij leven. Willen we de aarde leefbaar houden voor volgende generaties dan mag de aarde niet verder opwarmen dan 1,5 graden Celcius. Op weg naar klimaatneutraal in 2035. Dit is een grote en urgente uitdaging. Groter dan velen van ons zich realiseren. Met een elektrische scooter draag je bij aan het waarmaken van dit streven. 

Actieradius oftewel bereik

Maar, met een accu kun je niet zover rijden zeg je. Dat klopt, de actieradius van een elektrisch voertuig is nog steeds minder dan van een benzinemotor. Maar deze is in de afgelopen jaren al een stuk verbeterd en deze stijgende lijn zal zeker door blijven gaan. Kon je enkele jaren geleden nog maar zo’n 50 km rijden met een elektrische scooter, vandaag de dag is 100 km geen uitzondering.

De volgende factoren hebben ook invloed op het bereik:

  • Snelheid (hoe harder je rijdt, hoe meer verbruik)
  • Rij je lange rechte stukken of voornamelijk in de stad. Veel remmen en optrekken vermindert de actieradius
  • Het gewicht van de bestuurder en eventuele passagier
  • Bandenspanning, controleer deze regelmatig. Wij vertellen je graag de ideale spanning.
  • Is de temperatuur boven of onder het nulpunt? Bij vorst heb je iets minder bereik
  • Tegenwind
  • Heuvels of vlak terrein
  • Sportief rijgedrag of rustig anticiperend.

Levensduur accu

De gemiddelde levensduur van een accu is zo’n 50.000 km. Daar kun je dus een heel eind mee rijden. Een nieuwe accu is er vanaf ca. € 650. Het allerbelangrijkste is om de accu in de winter binnen op te laden en niet in de scooter te laten zitten. Rij je een langere tijd niet op de e-scooter, laad de accu dan op (met de bijgeleverde lader) en zet hem weg op een droge verwarmde plek.

De voordelen van een elektrische scooter

Het rijden van een elektrische scooter brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo is de e-scooter een stuk beter voor het milieu dan de scooter op benzine. Daarbij heb je geen last meer van stinkende uitlaatgassen. Eerlijk is eerlijk: die zijn wel erg vervelend wanneer je voor het stoplicht staat te wachten. Maar wat voor voordelen brengt de elektrische scooter nog meer met zich mee?

  • De elektrische scooter is zuiniger
    De elektrische scooter is niet alleen een stuk vriendelijker voor het milieu; maar ook voor de portemonnee. Benzine is namelijk (op dit moment) een stukje duurder dan elektriciteit en het ‘tanken’ van elektriciteit zorgt er dus voor dat je maandelijkse lasten wat dalen. Wat ook fijn is, is dat je die elektrische scooter gewoon thuis of op het werk op kunt laden. Nog goedkoper! En heb je zelf zonnepanelen? Dan rijdt je zelfs gratis.
  • Geen startproblemen meer
    In tegenstelling tot een benzine scooter hoef je de elektrische scooter niet te starten: de motor is altijd klaar voor gebruik. Dit zorgt ervoor dat je geen last meer hebt van startproblemen. Dankzij de accu aandrijving is er ook minder onderhoud nodig.
  • Minder onderhoud nodig
    Uiteraard moet je ook een e-scooter wel onderhouden. Dat gaat dan met name om de banden, de remmen en de verlichting. Dit scheelt je niet alleen tijd, maar ook geld. De accu zelf hoeft maar eens in de x aantal jaar vervangen te worden.
  • Efficiënt
    Het feit dat de elektrische scooter direct start betekent dat deze lekker efficiënt is. Je bent dus in no-time op je bestemming. Bovendien kun je files en druk stadsverkeer vermijden. Hoge parkeerkosten gaan aan jou voorbij. Dat geldt natuurlijk ook voor de benzine scooter. De elektrische scooters zijn vaak lekker klein en compact waardoor je ze makkelijk kunt verplaatsen en parkeren.

De nadelen van een elektrische scooter

Hoewel de elektrische scooter een ontzettend handig en milieuvriendelijk vervoermiddel is, brengt het ook een paar nadelen met zich mee.

  • Een kleinere actieradius
    Zo is de actieradius van de elektrische scooter kleiner dan die van een benzine-scooter. Je kunt vaak maximaal zo’n 100 kilometer vooruit met een volle accu (in tegenstelling tot een 200 kilometer met een benzine scooter). Gelukkig zijn er genoeg oplaadpunten waar jij jouw elektrische scooter na die eerste 100 kilometer in no-time weer op kunt laden.
  • Duurder in aanschaf
    De elektrische scooter is in veel gevallen duurder in aanschaf dan de ouderwetse benzine scooter. De elektriciteit die je nodig hebt om de scooter van energie te voorzien is juist wel weer goedkoper dan de benzine; en dat brengt de prijs per gereden kilometer omlaag.
  • De accu moet vervangen worden
    In tegenstelling tot de motor van een benzine scooter, is de accu van een elektrische scooter op een gegeven moment aan vervanging toe. Hoewel de levensduur van deze accu lang genoeg is om de investering af te betalen, betekent dit wel dat er een punt komt waarop de accu vervangen moet worden. Je kunt merken dat jouw accu aan vervanging toe is wanneer je elektrische scooter de topsnelheid niet meer haalt, of sneller leeg begint te raken. Een nieuwe accu kost gemiddeld een paar honderd euro.

Bij de totstandkoming van dit artikel hebben we de volgende sites geraadpleegd: goedopweg, eneco, vattenfall, scooterspot

Helmplicht Europa

In Nederland en Denemarken geldt dat indien u een snorscooter rijdt (max. 25 km per uur) u geen helm hoeft te dragen. Rijdt u op een bromscooter (max. 45 km per uur) dan dient u wel een helm te dragen.

In alle overige landen kennen ze geen snorscooters en is het niet toegestaan om zonder helm op een scooter te rijden. Zo gauw u dus de grens overgaat, ook al is dat op een snorscooter, zult u een helm op moeten zetten!

Helmplicht Europa

Leasen van een scooter

Waarom een scooter leasen?

De scooter wordt steeds populairder.
Zowel bij jongeren als bij ouderen. Niet iedereen kan echter het aankoopbedrag in een keer voldoen. Een alternatief is een tweedehands scooter kopen. Daarnaast kiezen velen voor het leasen van een scooter.

Hoe werkt het?

U hebt een scooter op het oog waarvan u graag eigenaar zou willen worden maar u heeft het geld niet direct beschikbaar of wilt het hier niet helemaal aan uitgeven. U gaat naar de scooterwinkel en neemt een geldig paspoort of ID-kaart en uw bankpas mee. U dient wel minimaal 18 jaar oud te zijn. Uiteraard worden er ook nog enkele financiële gesteld.
Voldoet u aan alle eisen dan kunt u een scooter leasen.

Voordelen

Een scooter leasen heeft voordelen die voor velen de doorslag geven. Ondanks dat op het einde van de rit de uiteindelijke aankoopprijs aanzienlijk hoger ligt dan de gebruikelijke aankoopprijs, maakt het afbetalen in kleinere delen de scooter voor bijna iedereen toegankelijk.
Het voordeel ook is dat door het lage maandbedrag in plaats van het hoge bedrag ineens het voor velen mogelijk is om een volledig casco verzekering te nemen.
Naast het leasen van de scooter kunt u bovendien ook zaken zoals een helm, een verzekering, goede handschoenen, een koffer, een slot en andere accessoires leasen.
Het voordeel in vergelijking met de aankoop van een tweedehands scooter is ook dat u bij het leasen van een nieuwe scooter kunt rekenen op een scooter die normaal gezien garant staat voor zorgeloos rijden, met de fabrieksgarantie en papieren. Bij de aankoop van een tweedehands snorfiets bent u nooit zeker van de gebruikersgeschiedenis.
Is er een ongeval mee gebeurd, heeft de scooter niet altijd zichtbare schade?

Let op

Het is belangrijk om te weten dat het leasen van een scooter vaak iets anders betreft dan het leasen van een auto.
Bij het leasen van een auto betaalt u maandelijks een bepaald bedrag en krijgt u na de afgelopen leasetermijn weer een nieuwe leasewagen. U wordt nooit eigenaar van de lease-auto.
Spreekt men over een scooter leasen dan spreekt men vaak over een leaseaankoop formule.
U betaalt dus net als bij de auto een maandelijks vastgesteld bedrag maar na de afgesproken leasetermijn bent u dan wel eigenaar van de scooter. Eigenlijk praten we hier dus meer over een afbetaalregeling.

Oliepeil

Olie is één van de belangrijkste vloeistoffen die een scooter nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Toch komt het nog wel eens voor dat iemand zonder olie komt te staan. Dat is op zich natuurlijk al vervelend genoeg is, want je kunt niet verder rijden. Maar daarbij vervalt ook nog eens de garantie als er geen of te weinig olie in het motorblok zit. Reden te meer om dit regelmatig goed te checken!

Een kapot motorblok door te weinig olie is makkelijk te voorkomen. Peil je olie om de 500km en vul bij indien nodig. Bij aflevering van je nieuwe scooter laten we je altijd zien hoe je dat doet. Weet je niet meer hoe, geen probleem, we leggen je het met alle plezier nog een keertje uit! En natuurlijk, als je ziet dat er olie lekt, informeer ons dan meteen.

Oliepeil

Onderhoudsbeurten

Onderhoudsbeurten

Je scooter is gebaat bij goed onderhoud. Dit zorgt ervoor dat de scooter prettiger rijdt en langer meegaat.

Ben je er op tijd bij, dan kunnen beginnende gebreken in het algemeen simpel worden verholpen. Bij een regelmatig onderhoud kom je minder snel voor plotselinge, dure, maar nodige reparaties te staan. Periodiek onderhoud zorgt voor langer plezier van je scooter. Je scooter en jij verdienen dat!

Reijs Scooters heeft een schema opgesteld voor het onderhoud. Om in aanmerking te komen voor garantie is het van belang dat je je scooter op onderstaande momenten aan Reijs Scooters aanbiedt voor onderhoud.

Schema Onderhoudsbeurten Standaard 4-takt

 Beurt
 1e beurt (1.000 km)
 2e beurt (3.000 km)
 3e beurt (6.000 km)

Schema Onderhoudsbeurten Standaard 2-takt 

 Beurt
 1e beurt (1.000 km)
 2e beurt (4.000 km)
 3e beurt (8.000 km)

Scooterrijbewijs

Er gaan regelmatig geruchten dat het AM bromfietsrijbewijs niet langer automatisch verkregen zou worden bij het behalen van je B autorijbewijs.
Hier is echter absoluut geen sprake van, haal je je autorijbewijs dan mag je ook scooter rijden!

Op de site van de CBR, op Scooterrijbewijs en op Rijbewijs.nl vind je alle info inzake het scooterrijbewijs, van de rijopleiding via theorie- en praktijk-examen naar je rijbewijs. Je mag al vanaf 15,5 jaar theorie-examen doen. Vanaf 16 jaar mag je rijlessen volgen en praktijkexamen doen. Met een geldig Nederlands autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs (categorie A) heb je geen apart rijbewijs bromfiets nodig. Je hoeft dan geen examens te doen.

Welke scooter ga jij kopen als je geslaagd bent? Laat het ons weten en kom vast bij ons kijken!

Scooterrijbewijs

Tarieven halen/brengen

Tarieven halen/brengen

Hieronder vind je de bezorgkosten van je nieuwe scooter.
Ons verzorgingsgebied omvat grofweg de regio Nijmegen-Den Bosch-Eindhoven. Binnen dat gebied geldt onderstaande. Buiten deze regio brengen wij een bedrag van € 0,30 per km voor een rit in rekening, waarbij zowel de heen- als terugreis worden berekend.
Wil je je scooter aanbieden voor een onderhoudsbeurt, reparatie/schade of garantie, dan gelden de volgende tarieven voor halen en brengen (dus een ‘retourtarief’) voor scooters die bij ons zijn aangeschaft:
(Het gratis tarief is alleen van toepassing indien je de scooter bij ons heeft aangeschaft. Heeft u de scooter elders gekocht nemen wij deze graag voor je in onderhoud, we berekenen dan € 5,= voor halen en € 5,= voor brengen in onze eigen regio. Voor de plaatsen met een tarief van € 20,= wordt je dan € 15,= voor het halen en € 15,= voor het brengen in rekening gebracht en voor de plaatsen met een tarief van € 30,= (halen en brengen) betaal je € 20,= halen en € 20,= brengen).

per 21/11/2010 
PlaatsTarief PlaatsTarief PlaatsTarief
Aarle-Rixtel€ 20,00 Haalderen€ 30,00 Ollandgratis
Afferden (L/NBr)€ 20,00 Handel€ 20,00 Oosterhout (Gld)€ 20,00
Alphen (Gld)€ 30,00 Haps€ 20,00 Ossgratis
Altforst€ 20,00 Haren – Megengratis Oventjegratis
Andelst€ 20,00 Heerewaarden€ 30,00 Overasseltgratis
Angeren€ 30,00 Heeschgratis Puiflijk€ 20,00
Appelterngratis Heeswijk-Dinthergratis Randwijk€ 20,00
Arnhem€ 30,00 Helmond€ 20,00 Ravensteingratis
Bakel€ 20,00 Hemmen€ 20,00 Reekgratis
Balgoijgratis Hermalengratis Ressen€ 20,00
Batenburggratis Hernengratis Rijkevoort€ 20,00
Bedafgratis Herpengratis Rosmalen€ 20,00
Beek en Donk€ 20,00 Herveld€ 20,00 Schaijkgratis
Beers€ 20,00 Heteren€ 20,00 Schijndelgratis
Beneden Leeuwen€ 20,00 Homoet€ 20,00 Slijk Ewijk€ 20,00
Bergharengratis Horssen€ 20,00 St. Agatha€ 20,00
Berghemgratis Katwijk/Cuijk€ 20,00 St. Anthonis€ 20,00
Berlicum€ 20,00 Keldonkgratis St. Hubert€ 20,00
Beuningengratis Landhorst€ 20,00 St. Michielsgestel€ 20,00
Boekelgratis Langenboom€ 20,00 St. Oedenrodegratis
Boerdonkgratis Lent€ 20,00 t Schoorgratis
Boskantgratis Leurgratis Teeffelengratis
Boven Leeuwen€ 20,00 Lieshout€ 20,00 Udengratis
Boxtel€ 20,00 Linden/Cuijk€ 20,00 Valburg€ 20,00
Cuijk€ 20,00 Lithgratis Veghelgratis
Deest€ 20,00 Lithoijengratis Velpgratis
De Mortel€ 20,00 Loosbroekgratis Venhorst€ 20,00
Den Bosch€ 20,00 Maasbommel€ 30,00 Vianen€ 20,00
Den Dungen€ 20,00 Maaskantje€ 20,00 Vinkelgratis
De Rips€ 20,00 Macharengratis Vlijmen€ 20,00
Dodewaard€ 20,00 Maren-Kessel€ 20,00 Volkelgratis
Doornenburg€ 30,00 Mariahout€ 20,00 Vorstenboschgratis
Dreumel€ 30,00 Megengratis Vught€ 20,00
Driel€ 20,00 Mill€ 20,00 Waalwijk€ 30,00
Druten€ 20,00 Mill & St. Hubert€ 20,00 Wageningen€ 30,00
Elsendorp€ 20,00 Milsbeek€ 20,00 Wamel€ 20,00
Elst (Gld)€ 20,00 Nederasseltgratis Wanroij€ 20,00
Erpgratis Niftrikgratis Wijboschgratis
Esch€ 20,00 Nijmegengratis Wijchengratis
Ewijk€ 20,00 Nijnselgratis Wilbertoord€ 20,00
Gassel€ 20,00 Nistelrodegratis Winssen€ 20,00
Geffengratis Nulandgratis Zaltbommel€ 30,00
Gemert€ 20,00 Odiliapeelgratis Zeelandgratis
Gemonde€ 20,00 Oeffelt€ 20,00 Zetten€ 20,00
Gennep€ 20,00 Oijengratis Zijtaartgratis
Gewande€ 20,00      
Gravegratis

Verschillen in het verkeer

Verschillen in het verkeer

Wegenwacht Scooter Service

Wegenwacht Scooter Service

Hulp bij pech onderweg voor je scooter of bromfiets.
De ANWB biedt pechhulp voor de (elektrische) fiets, bromfiets of scootmobiel.
Het werkt simpel en snel: bel met de ANWB Alarmcentrale als je pech onderweg hebt. Vertel wat er is gebeurd en een wegenwacht komt naar je toe en helpt je weer op weg. Zij staan 24 uur per dag en 7 dagen in de week voor je klaar.
En kan de wegenwacht onverhoopt niet ter plekke het euvel verhelpen, dan zorgen zij er in elk geval voor dat je naar huis, een reparateur of naar uw bestemming gebracht wordt. Een eventuele medereiziger mag natuurlijk ook mee. Deze service is persoonsgebonden.
Voor meer info verwijzen wij je graag naar de website van de ANWB.

Verzekering ANWB

Reijs Scooters werkt samen met ANWB verzekeringen (voorheen Unigarant) vanwege de scherpe premie en snelle schadeafhandeling van de scooter en brommer verzekering. Sluit uw scooter verzekering af bij Reijs Scooters voor de beste voorwaarden.
ANWB verzekeringen (toen nog genaamd Unigarant) heeft eind 2011 het Keurmerk Klantgericht Verzekeren behaald. Dit kwaliteitskeurmerk, uitgegeven door de Stichting Toetsing verzekeraars, stelt strenge eisen aan voor de klant begrijpelijke en heldere informatie en voorlichting, zorgvuldige en voortvarende dienstverlening, goede telefonische bereikbaarheid, onderzoek naar klanttevredenheid en een eigen kwaliteitsbeleid en kwaliteitsmanagement.
ANWB biedt de ideale scooterverzekering die u zelf geheel passend kunt maken aan uw persoonlijke wensen. Op die manier hebt u altijd een op uw lijf geschreven verzekering compleet met een verrassend goedkope premie.
Voordelen scooterverzekering

  • Uitgebreide dekkingen Diefstal en Aanrijding
  • Bij diefstal en totaal verlies in het eerste jaar, krijgt u uw volledige aankoopbedrag terug
  • In 4 jaar loopt de no-claimkorting op tot 75%
  • Pechhulp voor onderweg
  • Zekerheid voor opzittenden

Bereken hier uw premie

Aanvullende dekkingen scooterverzekering

De no-claimkorting kan oplopen tot 75%. Kies zelf uit verschillende dekkingen. Alleen WA, een scooter basisdekking, zoals diefstal, aanrijding of aanvullende dekkingen. Zo stemt u de verzekering precies af op uw persoonlijke situatie.

Voor alle soorten scooters

De scooterverzekering is een complete verzekering voor alle soorten scooters. Voor uw brom- of snorfiets, E-scooter maar ook voor uw fiets met hulpmotor of brommobiel.
Sluit direct uw verzekering

Elektrische fiets of bromfiets verzekeren?

Klik hier om uw premie te berekenen en een offerte of polis aan te vragen.

Verzekering ANWB

Windscherm in de zon

Windscherm in de zon

Windscherm in de zon: Pas op!

Een windscherm op een scooter kan een gesmolten dashboard/km-teller veroorzaken.

Door de zon werkt het scherm (scooter vaak op dezelfde plaats in de felle zon) dan als een vergrootglas waardoor verkleuring en vervorming kan optreden. Dit valt nooit onder de garantie, dus hou hier rekening mee!

Euro2, euro3, euro4 scooters

Per 1 januari 2018 moeten alle nieuw verkochte scooters voldoen aan de euro4 emissienorm.
euro4 scooters hebben minder schadelijke uitstoot dan de scooters met de oude milieuclassificatie euro2 en euro3. Het doel is om zo bij te dragen aan een schoner milieu.

Zijn er na 1 januari 2018 nog wel euro2 en euro3 scooters te koop?

Het streven van de overheid was om dit helemaal te verbieden. Dit bleek echter niet haalbaar. Daarom is besloten dat alle nieuwe euro2 en euro3 scooters die nog in de winkels staan gewoon verkocht mogen worden, zolang de restvoorraad strekt.

Euro2, euro3, euro4, hoe dan?

zijn Europese emissiestandaarden. De Europese emissiestandaard is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie van kracht is. De emissiestandaard wordt voortdurend strenger: voertuigen mogen steeds minder schadelijke stoffen in het milieu uitstoten. Dus euro4 is een stuk strenger dan euro2.

Wordt aan die nieuwe euro4 emissienorm voldaan?

Als er gesproken wordt over uitstoot dan wordt bedoeld de schadelijke uitlaatgas emissies. Deze uitstoot ontstaat door het verbranden van de brandstof. De carburateur zorgt voor het verzenden van de juiste hoeveelheid brandstof in de cilinders. Die taak wordt in de euro4 scooter overgenomen door de ECU (electronic fuel injection). Van een mechanische injectie is overgestapt op een elektronische injectie, waarmee zorgvuldiger gewerkt kan worden. En er dus minder schadelijke uitlaatgassen worden uitgestoten.

Uuhh, ECU, wat is dat?

De ECU van een is primair verantwoordelijk voor vier taken:
1. Regelen brandstofmengsel
2. Regelen stationaire toerental
3. Verantwoordelijk voor ontstekingstijdstip
4. Timing van de kleppen
De grote voordelen van een injectiemotor zijn een lager brandstofverbruik en een hoger vermogen. Emissieniveaus kunnen ook nauwkeuriger worden geregeld met dit injectiesysteem. De genoemde winst wordt behaald door de precieze controle over de hoeveelheid brandstof- en injectietiming.

Ik rij nu op een euro2 of euro3 scooter

Geen probleem, hier kun je gewoon op blijven rijden.

Tweedehands

Tweedehands euro2 en euro3 scooters kunnen gewoon worden gekocht en verkocht.

tweetakt of viertakt er ook iets mee te maken?

Nee, dat heeft niets te maken met het milieuaspect. Dit zegt alleen iets over de techniek van de motor.

Scooter, snorfiets of bromfiets

De termen scooter, snorfiets en bromfiets worden door elkaar gebruikt. En dat kan verwarrend zijn. ‘Scooter’ is in feite een verzamelnaam. Een scooter kan een snorfiets zijn, een bromfiets of zelfs een motorfiets, herkenbaar aan de kentekenplaat. Brom- en snorfiets zijn wettelijke termen. Een snorfiets heeft een blauw kenteken, je mag er maximaal 25 km/u mee, je moet er mee op het fietspad rijden en er is geen helmplicht. Een bromfiets heeft een gele kentekenplaatje, je mag er maximaal 45 km/u mee, je moet binnen de bebouwde kom op de rijbaan rijden en een helm is verplicht.

Euro2, euro3, euro4 scooters